martes, 19 de marzo de 2013


S u b  e c h i n o c ţ i u

Darie Nováceanu



SONET CU COCORI

Nu i-am văzut plecând, dar s-ar putea să fie
cei care se întorc acum, ca o lumină
ce lasă şoaptă caldă în crengi şi rădăcină
şi vindecă-aşteptarea din suflet şi câmpie.

Vin vâslă lângă vâslă, cum ştiu doar ei să vină, 
perfectă prin văzduhul albastru geometrie,
redeschizând cu strigăt porţi spre copilărie,
deltă zidită-n sânge ca anii în tulpină.

Deschide-ţi, ţară, sânul, albă năframa florii
ridic-o-n pomi pe mândrele-ţi coline
şi te-nveştmântă-n verde, că se întorc cocorii.

Un dor fără oprelişti de ţărmuri dunărene
din neştiutul zării mână către tine
fragile escadrile de cântece şi pene.

PÂNDA MAGNOLIEI

A fost cândva, pe semene, o adolescentă
sfioasă şi tăcută, mult nedumerită
de-atâtea neînţelese priviri ce-o aşteptau
s-o vadă-n primăvară înflorită.

Abia iviţi, bobocii lăsau să se-ntrevadă
cu jar tivite cupele şi pline
cu arşiţa atâtor insomnii frumoase
ce ştiu, când vor, dogoarea s-o aline.

S-a-nchis în ea, intrând în seară,
cerându-i nopţii pace şi-ndurare;
blândă şi înţeleaptă, noaptea a-nţeles-o
şi-a prefăcut-o până sus în floare.

Un hohot cald din cupe se revarsă
în jurul ei acum pe neaşteptate,
sub primii zori, ca un triumf
de împlinire şi de puritate.

PAŞI PE APE

Din nu ştiu care parte a timpului s-aude
Un pas ce nu mai este, dar care-a fost al meu;
vine  desculţ şi singur prin ierburile ude 
şi pleacă iar, tot singur, şi îndoit mereu.

S-apropie o clipă şi stă pe loc şi piere,
se pierde  în niciunde ca frunza-n întomnare,
murmur timid sub ora umplută cu tăcere,
pas de copil la prima şi ultima plecare.

Ecou ce se repetă la nesfârşit în mine,
lovindu-se besmetic de noapte şi lumină, 
izvor purităţii grăbit nu ştiu de cine
s-ajungă unde toate izvoarele termină.

Pierdut de mult, mi-e bine când îl aud aproape,
pas neînfrânt de nimeni, străbătând aceste
izbânzi, înfrângeri, paşi pe ape
şi tot ce timp se cheamă, iar uneori şi este.

PASĀREA ALBASTRĀ

Venea, mai mult spre ziuă, în câte-un vis pe care
îl preschimba-n pădure, umplând-o deodată
cu vuiet lung de valuri dintr-o zbuciumată,
de nimenea ştiută şi nevăzută mare.

In urma ei, un cântec de liră fermecată
cădea din crengi, ca toamna fructele-aromitoare.
Şi-abia atunci, o clipă, parcă-nvăţând să zboare,
vedeam cum se ridică spre cer, însingurată.

Plutea precum o luntre peste pădurea verde,
albastrele-i aripe jucând ca o lumină
de vâsle care caută, fragile, necuprinsul.

Albastru pe albastru, ştiam că o voi pierde
în vis, simţind cum visul însuşi se termină,
dar nu ştiam că viaţa, şi ea, e cum e visul.

ENEIDA, IV

Nu m-am schimbat deloc. Aceleaşi ape
m-aduc din nou la porţile de-aramă,
să-ţi spun cum sufletul mi se destramă
înstrăinat de când nu-mi eşti aproape.

Rana-mi hrăneşte trupul şi dau vamă
la oameni şi la zei, strângând sub pleoape
veacuri şi zări sub cerul în care nu încape
atât blestem lângă atâta teamă.

Acelaşi sunt, şi mă întorc de-acuma,
cu Palinur cel bun dormind la proră,
să-ţi spun ce nu ţi-am spus, cerându-ţi numa

focul să-mi stingi, şi veşnic monotona
viaţă de unul singur, iubindu-ţi aurora
cum te iubeam când te chemai Didona.
..........................................................
© Rezervate toate drepturile